In deze handleiding leggen we je uit hoe je een e-mailadres instelt op het e-mailprogramma Microsoft Outlook.
Bij het instellen van een e-mailadres kan je kortweg gebruik maken van twee protocollen (POP3 en IMAP). Beide protocollen hebben voor- en nadelen. In deze handleiding stellen we de e-mail in via het protocol IMAP.
Klik hier voor meer uitleg over het verschil tussen POP3 en IMAP.
1. E-mailadres aanmaken / wachtwoord wijzigen
Voordat je aan de slag kan gaan met het instellen van een e-mailadres dien je eerst in het bezit te zijn van de login gegevens. Deze gegevens kan je terugvinden in het controle paneel.
Klik hier voor meer informatie hoe je een e-mailadres kan aanmaken.
Klik hier voor meer informatie hoe je het wachtwoord van je e-mailadres kan wijzigen.
2. Microsoft Outlook installeren
Zorg ervoor dat Microsoft Outlook geïnstalleerd is op de computer.
3. Instellen e-mailadres
In dit scherm vul je alle benodigde velden in. Hieronder volgt een beschrijving wat je waar dient in te voeren:
Waarde | Omschrijving |
---|---|
Naam | Vul hier de naam in van de afzender, deze wordt getoond aan anderen. |
E-mailadres | Vul hier het e-mailadres in wat je wilt gaan instellen. |
Type account | Vul hier IMAP in (of POP3 indien gewenst). Klik hier voor meer uitleg over het verschil tussen POP3 en IMAP. |
Server voor inkomende e-mail | Vul hier de inkomende mailserver in (dit is standaard mail.jouw-domeinnaam). |
Server voor uitgaande e-mail | Vul hier de uitgaande mailserver in. Dit is doorgaans de SMTP server van jouw Internet Service Provider. Klik hier voor een lijst met SMTP servers van een groot aantal Internet Service Providers in Nederland. Je kan ook onze SMTP server gebruiken (dit is standaard smtp.jouw-domeinnaam). Let op, deze dienst dien je eerst te activeren via het controle paneel. Klik hier voor meer informatie en hoe je onze SMTP server kan activeren. |
Gebruikersnaam | Vul hier het (volledige) e-mailadres in welke je wilt gaan instellen. |
Wachtwoord | Vul hier het wachtwoord in van het e-mailadres. |
Wachtwoord onthouden | Laat dit vinkje aangevinkt staan, het programma onthoudt dan het wachtwoord en deze hoef je vervolgens niet meer in te vullen bij het openen van je e-mailprogramma. |
4. Uitgebreide uitleg e-mailaccount toevoegen aan Outlook
Outlook voor Office 365 Outlook voor Office 365 voor Mac Outlook 2019 Meer…
Outlook voor pc
Deze stappen zijn hetzelfde, ongeacht of u uw eerste e-mailaccount dan wel extra e-mailaccounts aan Outlook toevoegt.
-
-
Selecteer Bestand > Account toevoegen.
Wat u vervolgens te zien krijgt, is afhankelijk van uw versie van Outlook.
Voor Outlook voor Office 365 en Outlook 2016
Voer uw e-mailadres in en klik op Verbinding maken.Voor Outlook 2013 en Outlook 2010
Voer uw naam, e-mailadres en wachtwoord in en selecteer Volgende.
[p]
-
Voer desgevraagd uw wachtwoord opnieuw in en selecteer OK > Voltooien, zodat u met uw e-mailaccount in Outlook aan de slag kunt.[/p]
Outlook accepteert niet mijn wachtwoord.
[p]Als Outlook uw wachtwoord niet accepteert en u zeker weet dat u het wachtwoord voor uw e-mailaccount gebruikt, hebt u wellicht een e-mailaccount waarvoor aanvullende beveiliging is vereist.[/p]
[p]Gmail-, Yahoo-, iCloud-, Outlook.com- en AOL-accounts gebruiken allemaal tweeledige verificatie om te bevestigen dat u de persoon bent die toegang tot uw e-mailaccount probeert te krijgen.
Als u uw e-mailaccount wilt toevoegen aan Outlook, hebt u een app-wachtwoord nodig. Dit is een ander wachtwoord dan het normale wachtwoord van uw e-mailaccount. De stappen om een app-wachtwoord te verkrijgen, zijn voor elke e-mailprovider anders. [/p]
-
Outlook voor Mac
Snel een nieuw account toevoegen
[p]De meeste e-mailaccounts, waaronder Office 365-, Exchange Server-, Outlook.com-, Hotmail.com-, Live.com- en Google-accounts, kunnen met een paar snelle stappen worden ingesteld.[/p]
-
-
Selecteer Outlook > Voorkeuren > Account.
-
Klik op het plusteken (+) > Nieuw account.
-
Typ uw e-mailadres > Doorgaan.
-
Typ uw wachtwoord > Account toevoegen.
(Het scherm kan er anders uitzien dan dit, afhankelijk van het account dat u toevoegt.)
[p]
-
Als u een Yahoo- of ander IMAP- of POP-account toevoegt, wordt u mogelijk naar die sites geleid en gevraagd om Outlook toegang te geven tot uw e-mail, contactpersonen en agenda’s. Klik op Toestaan om door te gaan.[/p]
[p]
-
Als u Gmail toevoegt, krijgt u een melding in Outlook waarmee u zich kunt aanmelden op uw Gmail-account. Dit is voor gebruikers met Build 16.15.18070902 en hoger.[/p]
[p]
-
Indien u uw Gmail-account al aan Outlook hebt toegevoegd, raadpleeg dan Verbeterde verificatie voor bestaande Gmail-gebruikers.[/p]
-
-
Selecteer Gereed om aan de slag te gaan met Outlook 2016 voor Mac.
-
Outlook voor Mobiele e-mail
WELKE POORTNUMMERS MOET IK KIEZEN?
Wil je je e-mail instellen voor een mobiel apparaat? Dan raden wij aan om niet te kiezen voor POP3, maar voor IMAP. POP3 zal je e-mail opslaan op het apparaat. Dit kan je mobiele apparaat (telefoon of tablet) traag maken.
Kies je voor IMAP? (aanbevolen)
- Gebruik poort: 143 (standaard)
- Gebruik poort: 993 (met SSL beveiliging)
Kies je voor POP3?
- Kies voor: 110 (standaard)
- Kies voor: 995 (met SSL beveiliging)
SMTP instellingen
Om de SMTP server in te stellen (server voor uitgaande mail).
- Kies voor 2525 (standaard)
- Kies voor 587 (met SSL beveiliging)
Let op! Heb je je hostingpakket vóór mei 2016 aangeschaft of is je beheerpaneel Helm? Dan zijn de SMTP-poorten iets anders:
Voormalige SMTP instellingen:
- Kies voor 225 (standaard)
- Kies voor 465 (met SSL beveiliging)[p]
Meer info ook te vinden via deze link: support.office.com/nl-nl/outlook
[/p]
Kom je er niet uit?
Loop je ondanks onze uitleg toch vast en kom je er niet uit? Geen probleem, we helpen je graag!
Stuur een mail naar: helpdesk@studio182.nl